Station Veurne

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 
Het provinciestadje Veurne in de uiterste zuidwesthoek van Vlaanderen, kort bij de grens met Frankrijk, heeft een fraai neogotisch stationsgebouw uit 1895. Het gebouw ligt aan de oostzijde van de vroegere vestingwallen en is zeer afwisselend van samenstelling in breedten en hoogten. Helaas stelt het stationsvoorplein niet veel voor, dit in tegenstelling met dat in Binche.
Maar evenals in het Waalse stadje is het interieur van het gebouw tot het laatst toe van het gebruik als stationsgebouw authentiek gebleven. Bij binnenkomst als reiziger waande je dan ook terug in de tijd, toen reizen nog voorbehouden was aan gegoede burgers en handelslieden.
 
 
In 1893 ontwierp de Brusselse architect J.T.J. Wisselez, die bij de 'Chemins de fer de l'Etat Belge' was belast met nieuwe projecten het nieuwe stationsgebouw te Veurne. Twee jaar later werd het gebouw opgeleverd. Pal voor het gebouw stoppen heden ten dage autobussen in het streekvervoer. Links van het hoofdgebouw staan nog een dienstgebouw en rechts een grote goederenloods in dezelfde stijl. Een fraai beeld van het stationsgebouw, een eeuw later, op 3 april 1993.
 
 
De lokettenhal van het stationsgebouw te Veurne.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationsemplacement van Binche pal ten noordoosten van de oude vestinggrachten zien. Goed is ook de Markt met vele historische gebouwen te ontwaren. Uit het oosten nadert de spoorweg en gaat dan vervolgens ten noorden van de vesting in westelijke richting naar Adinkerke-De Panne.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationsemplacement van Veurne tussen twee overwegen aan weerszijden zien. Alleen vroeg in de ochtend en 's avonds laat, staat de zon aan de perronzijde van het stationsgebouw.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationsemplacement van Veurne met het voorplein zien. Links staat het stationsgebouw en rechts daarvan (midden in beeld) de voormalige goederenloods. Uiterst rechts lag in vroeger dagen de stelplaats van de NMVB (Nationale Maatschappij voor Buurtspoorwegen).
 
 
Lijn 73 van de NMBS omvat de spoorwegverbinding vanaf Deinze via Tielt, Diksmuide en Veurne naar Adinkerke-De Panne. In met een totale lengte van 76,6 kilometer. Deels aanwezig is nog het vroegere traject vanaf Adinkerke-De Panne naar Dunkerque.
 
De lijn werd in delen aangelegd door verschillende ondernemingen. De spoorwegmaatschappij ‘Société Anonyme des chemins de fer de la Flandre-Occidentale’ opende op 31 december 1855 een lijn van Deinze naar Tielt (lengte 14 km). De ‘Compagnie du chemin de fer de Lichtervelde à Furnes’ opende op 11 mei 1858 het baanvak tussen Lichtervelde en Veurne (lengte 34 km). Per 5 februari 1870 werd het stukje van 5 kilometer lang tussen Veurne en Adinkerke (grens) geopend. Tien jaar later, op 23 maart 1880, maakte de ‘chemins de fer de l’Etat Belge’ de lijn compleet met het baanvak tussen Tielt en Lichtervelde (17 km). In totaal heeft de lijn een lengte van 70 kiliometer.
 
Inmiddels is er al sinds 1992 geen goederenvervoer meer naar Veurne. Wel kreeg de lijn tussen Deinze en Diksmuide een tweede spoor. Sinds 28 mei 1996 is het traject tussen Deinze en De Panne geëlektrificeerd. Ook werd toen het tracé tussen Diksmuide en Kaaskerke voor een deel omgelegd.
 
 
Gezicht vanuit het oosten op het stationsgebouw van Veurne. Het werd officieel geopend op 25 augustus 1895 en is een ontwerp van de Brusselse architect Wisselez. Zoals meer stationsgebouwen in het land werd het pand destijds opgetrokken in neogotische stijl, typisch voor de architectuur in die tijd.
 
 
Vanaf 22 juli 1886 werd Veurne aangedaan met een stoomtram van de NMVB vanuit Nieuwpoort. Na aankomst met de trein in Veurne kon je al gauw met de tram in de richting van Ieper (15 juli 1889) en verschillende plaatsen aan de kust, zoals De Panne op 25 juli 1901. Per 1 juli 1906 volgden ook Roesbrugge en Poperinge. Na de Eerste Wereldoorlog kwam er al gauw een verschuiving op gang in de richting van motortrams en elekrische trams.
 
 
Twee ansichtkaarten uit één enkele foto. Maar het onderwerp leende zich er dan ook voor. Een stoomtram is zojuist vertrokken uit der stelplaats van de NMVB, die ten oosten van de goederenloods bij het station in Veurne lag. De machinist of de stoker hangt uit het raam, in afwachting van de reizigers, die op deze zomerse dag nog uit het stationsgebouw moeten komen.
 
Per 16 juli 1929 reden er vanuit de stad Veurne elektrische trams via Koksijde (Bad) naar Nieuwpoort (Bad). Twee weken later, op 1 augustus 1929 volgde de lijn Veurne - De Panne onder de draad. Uiteindelijk duurde de exploitatie met motortrams en elektrische trams niet lang, want al op 5 september 1954 reed de laatste tram naar en van Veurne...! De trams naar Roesbrugge en Ieper waren al op 10 augustus 1952 en 4 oktober 1952 ten offer gevallen aan de autobus.
 
 
Op 9 september 1951 staat bij het NMBS-station in Veurne het motorrijtuig AR 318 uit Ieper gereed. In Veurne was er aansluiting op de elektrische trams naar De Panne en Oostduinkerke-Bad. Foto Jan Voerman, collectie NVBS.
 
 
Een tramstel van NMVB-lijn 20 (De Panne - Veurne), bestaande uit het motorrijtuig 9251 van het type OB (Oostende-Blankenberge), serie 9228-9251, en een voormalig stoomtramrijtuig dat in een bijpassende kleur is geschilderd, staan op 9 september 1951 bij de ingang van het NMBS-station in Veurne. Foto Jan Voerman, collectie NVBS.
 
 
Er zijn vele prachtige beelden van het stationsgebouw gemaakt, in grijswaarden, in kleur of in sepia-tint.
 
 
Er zijn vele prachtige beelden van het stationsgebouw gemaakt, in grijswaarden, in kleur of in sepia-tint.
 
 
Er zijn vele prachtige beelden van het stationsgebouw gemaakt, in grijswaarden, in kleur of in sepia-tint.
 
 
Eenmaal de auto in beeld, is het in de jaren vijftig al snel gebeurd met de trams op het stationsvoorplein.
 
 
Eenmaal de auto in beeld, is het in de jaren vijftig al snel gebeurd met de trams op het stationsvoorplein.
 
 
Eenmaal de auto in beeld, is het in de jaren vijftig al snel gebeurd met de trams op het stationsvoorplein.
 
 
De architect van het stationsgebouw heeft zich misschien wel laten inspireren door de fraaie gebouwen aan de Grote Markt.
 
 
ZW 143-19          08-06-1984          NMBS, 6282, trein IR 1937 (Gent-Sint-Pieters - De Panne) na aankomst te Veurne (a. = 14.52 u.).
Op spoor 2 staat trein IR 1913 (De Panne - Gent-Sint-Pieters) gereed voor vertrek te Veurne (a. = 14.52 u.).
Vanwege het enkelsporige baanvak tussen Diksmuide en De Panne vond de kruising steeds in Veurne plaats.
 
 
ZW 143-20          08-06-1984          NMBS, perronzijde stationsgebouw te Veurne.
 
 
ZW 143-22          08-06-1984          NMBS, straatzijde stationsgebouw te Veurne.
 
 
ZW 143-21/23    08-06-1984          NMBS, straatzijde stationsgebouw te Veurne.
 
 
ZW 143-26          08-06-1984          NMBS, 6282, trein IR 1914 (De Panne - Gent-Sint-Pieters) bij aankomst te Veurne (a. = 15.52 u.).
 
 
ZW 143-25          08-06-1984          NMBS, perronzijde van de goederenloods te Veurne.
 
 
KD 334-14           03-04-1993          Een fraai beeld van het stationsgebouw aan de Statieplaats 22 te Veurne, gezien vanaf de weg aan de stadszijde.
 
Bronnen: Archief Marius Broos, Roosendaal, Internet (Wikipedia). De auteur houdt zich beschikbaar voor aanvullingen, met name over de restauratie en bestemmingen na het buiten gebruik stellen als stationsgebouw.